Ga direct naar inhoud

Co-Creatie Café

Wat is een Co-Creatie café? Hoe kun je als school een kunstzinnig idee samen met een lokale culturele instelling of kunstenaar in co-creatie tot stand brengen?

Co-creatie is een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van dit proces. Tijdens een Co-Creatie Café maken basisscholen en lokale cultuurpartners (kunstenaars en instellingen) kennis met elkaar tijdens speeddaterondes. Door middel van een pitch brachten scholen hun vraag in, en vertelden cultuurpartners over hun expertise.

Het Co-Creatie Café in 2018 heeft geresulteerd in 6 succesvolle nieuwe samenwerkingen tussen scholen en lokale cultuurpartners. Op basis van co-creatie waarin het creatieve proces van kinderen centraal staat zijn plannen gemaakt. Met financiering vanuit de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit zijn de volgende samenwerkingen tot stand gekomen:

Al Ikhlaas
Fotografe Marisa Beretta helpt leerkrachten van midden- en bovenbouw in het project Wat maakt de Ramadan bijzonder? om verhalen te verbeelden en te werken vanuit een storyboard. Na een workshop stopmotion gaan de leerkrachten ermee aan de slag.
Hoe kun je vanuit het thema lente aan de slag met het maken van een compositie schilderij met vilt als materiaal. Brigit Daamen, viltkunstenares, neemt in het project Lentekriebels de leerkracht en leerlingen mee in dit creatieve proces.

De Parel (SO)
Het project richt zich op de schoolverlaters die zich via dramalessen goed leren te presenteren. Niet alleen tijdens de afscheidsmusical, maar ook daarna bij de overgang naar een nieuwe school. Het Wereldkindertheater geeft dramalessen aan leerlingen gericht op het vergroten van zelfvertrouwen. Dit wordt uitgewerkt in een rol in de musical. De leerkrachten ontdekken zo nieuwe werkvormen, die zij later zelf kunnen uitvoeren.

De Globe
Samen met Cultureel Verschil wordt onderzocht hoe een thema als slavernij verbonden kan worden aan cultuureducatie. In workshops gaan de leerlingen van groep 7 en 8 aan de slag met dans, muziek en audiovisuele middelen. Aan het eind worden korte presentaties gegeven voor de medeleerlingen.

De Meer
Hoe kun je projectmatig en thematisch onderwijs in combinatie met cultuur ontwikkelen? In het schoolbrede project: De kunst van het geven vilten de leerlingen samen met Brigit Daamen een speciaal Moederdagcadeau, een veer. Een compliment geven (de veer) is als sociaal component opgepakt door groepsleerkrachten.

Franciscusschool
Hoe kunnen we de ateliers, uitgevoerd door leerkrachten verbinden aan zaakvakken en VierKeerWijzer? In het project Lucht is Marisa Beretta samen met leerlingen uit de midden- en bovenbouw aan de slag gegaan met fotografie en nieuwe media. Uitgangspunten zijn de spreekwoorden die de leerkrachten bij de taalles naar boven halen. Brigit Daamen gaat in Beestenboel aan de slag met het thema natuur in groep 3 tot en met 5. De vilten kunstwerken worden in de school geëxposeerd!

Veronicaschool
Bij het kunstproject van 2019 staat het ontdekken, ervaren en kijken naar kunst centraal. In het Frans Halsmuseum worden echte kunstwerken bekeken en de functie van een museum als schatkamer krijgt betekenis. Op school wordt samen met vakdocent Bianca Jonker aan creatief denken gewerkt in beeldende vorming. De leerlingen gaan vervolgens ook zelf aan de slag en maken van hun school tijdelijk een museum!
Gonda Dharmaperwira, interne cultuurcoordinator van de Veronicaschool vertelt over hun co-creatie project