Sporen van Slavernij

Aanbieders
Frans Hals Museum

Wist je dat achter alle pracht en praal op schilderijen uit de ‘gouden eeuw’ ook een ander verhaal schuil gaat? Dat van slavernij en kolonialisme. In deze rondleiding je hierover met elkaar in gesprek aan de hand van topstukken uit de collectie, waaronder de schuttersstukken van Frans Hals.
Een ervaren museumdocent begeleidt dit gesprek met verschillende interactieve opdrachten en gesprekstechnieken.
Wat kunnen we leren van vroeger? En hoe gaan we tegenwoordig om met onderwerpen als racisme, uitsluiting en discriminatie? Zo leer je meer over deze periode in de Nederlandse geschiedenis, jezelf én de ander.

Doel: Dit programma stimuleert leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs om het gesprek over het slavernijverleden aan te gaan en leert ze om te reflecteren op hun eigen perspectief in relatie tot de ander.
Trefwoorden: Gouden Eeuw, vroeger, geschiedenis, slavernij, burgerschap

Voorwaarden: De school zorgt zelf voor het vervoer van de leerlingen. Frans Hals Museum vraagt vanuit school 1 begeleider op 5 kinderen.

Doelgroepen

Onderwijstype
PO
Leerjaren
Groep 6

Soort activiteit

Museumbezoek

Classificatie

Disciplines
Erfgoed

Tijd & Info

Duur
60 minuten
Aanbieder
Frans Hals Museum