Ga direct naar inhoud

Dag voor Cultuuronderwijs

Leren door creëren
De impact van kunst op het lerend individu

Dompel je een middag onder in de wereld van het makersonderwijs. Laat je verrassen tijdens flitssessies, schuif aan voor een heerlijk diner en laat je inspireren door boeiende sprekers. Kom met collega's naar het Seinwezen en ga naar huis met een hoofd vol ideeën, een hart vol verhalen en handen die kriebelen.

Datum en tijd
woensdag 1 april 2020
15:00 - 20:00 uur

Locatie
Seinwezen, Kinderhuissingel 1, Haarlem

Genodigden
Docenten Primair en Voortgezet Onderwijs, beleidsmakers, schoolbesturen, schooldirecteuren, cultuurcoördinatoren, CKV coördinatoren, culturele instellingen en kunstenaars uit de regio Kennemerland.

Programma
Dagvoorzitter: Ruben Maes
Sprekers: Tijl Bossuyt over kansengelijkheid en cultuureducatie en Suzan Lutke over leren door creëren

Bekijk hier het totale programma!

De derde editie van de Dag voor Cultuuronderwijs wordt een dag vol kennis, inspiratie en praktische tips en gaat over creëren met hoofd, hart en handen. Met maakonderwijs bereiden we leerlingen voor op het oplossen van vakoverstijgende problemen, een voorbereiding op de toekomst.

Suzan Lutke vertelt hoe je kunt handelen in het hier en nu met je leerlingen, hoe je hen in een creatief proces begeleid. Ze wil vragen stellen en mogelijke antwoorden geven. Wat is de toekomst van de school? Waarom past kunst op dit moment zo goed in het onderwijs? Wat geven de kunsten ons?

Henna Pursiainen geeft inzicht in het succesvolle onderwijssysteem van Finland, waarin veel ruimte is voor individuele ontwikkeling. Ze vertelt over haar platform voor mensen die gepassioneerd zijn over “een leven lang leren”.

Keynotespreker Tijl Bossuyt sluit hierop aan door zijn klaverbladmodel toe te lichten, een methodiek waarbij de nadruk ligt op het proces, dat nooit stopt en waarbij groei en ontwikkeling voorop staan. Tijdens zijn presentatie deelt Tijl zijn visie op kansengelijkheid en inclusie. Hoe bereik je een stad waarin ideeën, opvattingen en emoties op een respectvolle manier met elkaar worden gedeeld en geconfronteerd?