Training muzikaal spel voor kleuters

Christiane Nieuwmeijer, lector Muziek in Onderwijs aan de Hogeschool Leiden, deed onderzoek naar het muzikale spel van kleuters en hoe groepsleerkrachten dit spel kunnen aanbieden en begeleiden. Zij ontwikkelde daarvoor een training voor leerkrachten van groep 1 en 2. Hoe richt je een muziekhoek in? Hoe geef je vervolgens impulsen aan muzikaal spel? En wat bied je aan om hun ontwikkeling te stimuleren?

In de training Muzikaal Spel voor Kleuters leer je een muziekhoek te faciliteren. Je leert het muzikaal spel van de kinderen te begeleiden door te observeren, te reageren en het geven van impulsen. Je krijgt inspiratie voor muzikale activiteiten en te gebruiken materialen. In de muziekhoek gaan de kinderen met muzikaal spel aan de slag en doe jij ervaring op.

In schooljaar 2024-2025 start Hart een pilot met twee trainingen. Deze trainingen worden uitgevoerd door muziekvakdocent Robin Negenborn, www.robinentim.nl. Voor de pilot zoeken we voor beide trainingen één school.

Er is een uitgebreide training van vijf bijeenkomsten. Iedere bijeenkomst staat een muzikaal domein centraal.  Daarnaast is er een verkorte training van drie bijeenkomsten. In de verkorte training komt een selectie van de muzikale domeinen aan bod.

  1. Muzikaal spel met instrumenten Introductie op de cursus, spel bij kleuters, muzikaal spel en de muziekhoek
  2. Spelen met notatie
  3. Muzikaal bewegingsspel
  4. Vocaal spel
  5. Muzikaal luisterspel

Na iedere bijeenkomst breng je in jouw klas en muziekhoek het geleerde in de praktijk. Bij ieder muzikaal domein komen de onderdelen faciliteren, observeren, reageren en initiëren aan bod.

Er wordt gebruik gemaakt van cursusmateriaal: het werkboek en bijbehorende observatiekaartjes Muzikaal Spel, ontwikkeld door Christiane Nieuwmeijer en uitgegeven door Lectoraat Muziek in Onderwijs, Hogeschool Leiden.  Naast het volgen van de bijeenkomsten, wordt van de deelnemers verwacht dat ze:

  • Een muziekhoek faciliteren en inrichten in of bij hun eigen klas
  • Oefenen met het observeren van muzikaal spel
  • Impulsen geven aan het muzikale spel van de kinderen
  • Muzikaal spel van de kinderen in de muziekhoek filmen
  • Zich in het cursusmateriaal verdiepen
  • Voor iedere bijeenkomst een aantal vragen beantwoorden

Er wordt een appgroep gemaakt waar de deelnemers materiaal, vragen, filmpjes en mooie momenten kunnen delen. Tijdens de training is er ook ruimte om vragen te stellen en tips met elkaar te delen.

Praktische informatie uitgebreide training
Aantal bijeenkomsten: 5
Duur bijeenkomsten: 1e bijeenkomst 3,5 uur; bijeenkomsten 2 t/m 5: 2 uur. Of 6 bijeenkomsten van 2 uur. Alle bijeenkomsten zijn inclusief korte pauze.
Tijd: bijeenkomsten worden verspreid over een half jaar of jaar.
Aantal deelnemers: bij voorkeur een heel kleuterteam (maximaal 12 deelnemers)
Locatie: de cursus vindt plaats op de school van de leerkrachten

Praktische informatie verkorte training
Aantal bijeenkomsten: 3
Duur bijeenkomsten: 2 uur (inclusief een korte pauze)
Tijd: bijeenkomsten worden verspreid over een half jaar of jaar.
Aantal deelnemers: bij voorkeur een heel kleuterteam (maximaal 12 deelnemers)
Locatie: de cursus vindt plaats op de school van de leerkrachten

Kosten
Het cursusmateriaal à € 70,00 per deelnemer

Aanmelden pilot
Wil je meedoen aan deze pilot? Stuur een mail naar Bernadette Biegstraaten kenniscentrum@hart-haarlem.nl.