Ga direct naar inhoud

Mindfulness based self-compassion training (MBCT)

Zelfcompassie voor meer veerkracht en geluk

In de drukte van alledag, waarin we zoveel mogelijk proberen voor elkaar te krijgen vergeten we vaak onszelf. We storten ons in bezigheden of relaties die ons niet echt voldoening geven.

Misschien herken je het dat je last hebt van zelfkritiek of jezelf veel vergelijkt met anderen, die het altijd beter doen. Bij dit alles vergeten we onszelf vaak ongemerkt .
Pas aan het eind van de dag merken we dat ons lichaam pijn doet , dat we dood moe zijn, onze geest overuren maakt. Er lijkt geen andere weg te zijn.
Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat ‘iets vriendelijker voor jezelf zijn’ een groot effect op je gevoel van balans en je gezondheid heeft.

Deze cursus is voor iedereen die kwaliteit aan zijn/haar leven wil toevoegen en wil leren aardiger naar zichzelf (en anderen) te zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ‘iets vriendelijker voor jezelf zijn’ een groot effect op je gevoel van balans en je gezondheid heeft.

In deze training verdiepen we ons in een aantal onderwerpen:
- 3 componenten van compassie
- Jezelf en je kwetsbaarheid accepteren
- Zelfvertrouwen ontwikkelen
- Aandacht voor je grenzen
- Je krijgt inzicht in je emoties en leert omgaan met je innerlijke criticus.

Door oefeningen en meditaties leer je hoe je vriendelijker en milder voor jezelf kunt worden en leggen we een basis voor meer veerkracht, waardoor je beter kunt omgaan met de uitdagingen in het leven. Het versterkt je effectiviteit en creativiteit.
De cursus is ontwikkeld vanuit het Mindfulness-gedachtegoed, waarbij inzicht en directe ervaring een belangrijke rol spelen.

Praktisch

Bij elke les ontvang je handouts met tips en oefeningen.